fbpx

I fredags (25/4) anordnade vi, tillsammans med Podio, frukostseminariet “Hur jobbar andra företag med Podio?”. Henric Larsson, VD på The Chimneypot och Kristofer Åberg, ansvarig för internkommunikation på SSU berättade om deras erfarenheter. Totalt kom ett 40-tal intresserade.

The Chimneypot

Searching for sugarman

Searching for sugarman,
www.sonyclassics.com/searchingforsugarman


The Chimneypot är ett välkänt internationellt produktionsbolag som bland annat har arbetat med ‘Searching for Sugarman’, ‘En pilgrims död’ och välkänd TVreklam som Tele2s Frank och Norrlands Guld. Med 250 medarbetare utspridda i flera länder hade man problem med att få till ett bra samarbete mellan de olika kontoren. Mail och filservrar räckte inte och därför började man titta på andra lösningar. Till slut valdes Podio som samarbetsplattform och man har aldrig tittat tillbaka. Vi fick några tips på vad man ska tänka på för att få en lyckad lansering av Podio:

  • Få workspaces, det ska vara enkelt att hitta, gärna indelat efter vad medarbetarna är intresserade av. För Chimneypot innbär det bland annat ett workspace för varje lokalkontor och ett för varje yrkesgrupp.
  • Ge ambassadörer ansvar för varje workspace, ambassadörerna har till uppgift att hålla igång diskussion i början, svara på frågor och posta intressanta inlägg.
  • Diskussionen ska hållas mer personlig, mindre “corporate” då det inte passar i sammanhanget.
  • Förbjud internt mailande, speciellt alla@-utskick, allt detta är bättre att lägga på podio, gemensam diskussion men framförallt kan varje person själv bestämma om man vill få noteringar om nya kommentarer.

Anledningar till att Chimneypot valde Podio

  • Enastående support, till skillnad från större företag som tar flera dagar på sig att svara på mail fick Henric oftast svar inom några minuter.
  • Snyggt och enkelt gränssnitt, med 200 kreatörer är det extra viktigt att det inte känns tungt eller svårt.
  • Alltid tillgängligt, Podios mobilappar gör det möjligt att alltid ha hela gänget med sig.
  • Minska mötestid, med Podio är många möten redan färdigdiskuterade och man kan snabbt gå igenom beslutspunkter, ibland frågar man sig till och med varför man ens har ett möte, “allt är ju redan diskuterat”.

Gustav Jonsson, Podio och Henric Larsson, The Chimneypot

SSU

SSU var en ungdomsorganisation med ett gammaldags arbetsätt, man använde alla möjliga verktyg och det var upp till var och en att hålla reda på var informationen fanns. Något gemensamt intranät eller diskussionsforum fanns inte utan mail användes för kommunikationen, även för kommunikation många till många. Efter en utförlig utvärderingsfas av flera liknande tjänster som Yammer, Chatter, MyLive, IBM Connections föll valet på Podio som enligt Kristofer faktiskt var “många gånger bättre än tvåan”. Framförallt var det Podios gränssnitt och anpassningsbara appar som upplevdes mycket bättre än konkurrenterna.

Podios framtid

Gustav Jonssson från Podio berättade även om ett antal nya funktioner som inom kort kommer att lanseras. Som vanligt är Podio mycket hemlighetsfulla med vad som är på gång men en tydlig trend är att man fokuserar allt mer på realtid. För ett tag sedan uppdaterades kommentarsfältet till att vara i realtid, det går nu att se vilka som tittar på en app item, likt Skype syns det om någon annan skriver en kommentar och nya kommentarer laddas automatiskt vilket gör det möjligt att chatta effektivt om en item. Samtidigt behålls diskussionen i sitt rätta kontext för att andra användare ska kunna läsa in sig i efterhand.
Allt som allt var en matnyttig förmiddag och många stanna kvar efteråt för att få tips eller diskutera möjligheter för just sitt företag att ytterliggare nyttja Podios (i vår syn) fantastiska tjänst.

Läs mer om Podio och hur Elvenite kan hjälpa dig till en lyckad satsning på ett socialt intranät och arbetsverktyg.