Under Combined Inspiration day 20 maj berättade Sofie Lindblom (före detta innovationschef på Spotify, nu vd för Ideation 360) hur hon definierar innovation, och hur du ska göra för att bedriva ett systematiskt innovationsarbete.

– Det handlar inte så mycket om buzzwords och coola termer, utan mer om att på ett strukturerat sätt samla in, organisera och testa idéer för att kunna ta de som är mest lovande till marknaden så snabbt som möjligt, berättar Sofie Lindblom.

Innovation kommer inte av sig själv

Idag driver Sofie egna företaget Ideation360 som arbetar för att bygga en plattform som ska stötta företag genom att systematisera deras innovationsprocesser. Sofie menar att det är en stor missuppfattning att innovation är något som bara kommer av sig själv i innovativa bolag.

– I själva verket är det en ganska rigid intern process som ligger till grund för ett lyckat innovationsarbete, menar Lindblom.

Under sin föreläsning delade hon med sig av lärdomar från organisationer hon har jobbat med och visat vilka framgångsfaktorer man bör ta hänsyn till när man ska bygga sin egen innovationsmotor.


Relaterat innehåll

Den viktigaste framgångsfaktorn för företag enligt Forrester >>