5 VIKTIGASTE TRENDERNA IFRÅN DAGLIGVARUNYTTS MAT & E-HANDEL 2022

Elvenite besökte Dagligvarunytts årliga konferens om e-handel med mat: trender, erfarenheter, nyheter och spaningar.

E-handeln står inför nya utmaningar när vårt samhälle nu öppnar upp igen efter pandemin. Samtidigt finns en enorm potential när många ”late majority”-konsumenter hunnit testa att näthandla i ett tidigare skede på grund av pandemin.

Nedan har vi plockat russinen ur kakan och sammanfattar de 5 viktigaste trenderna och insikterna från eventet.

1. Stor förändring i konsumenternas beteende

Under pandemin har det skett en stor förändring i konsumentbeteende för dagligvaruhandeln. Konsumenter handlar nu mer hållbara och lokala produkter och just livsmedel ses som den viktigaste produkten att handla hållbart. Undersökningar av Adobe har visat att många konsumenter ändrat sitt beteende permanent medan några endast gjort det tillfälligt. Kunderna vill idag veta mer om hållbara val och efterfrågar mer transparens och information kring produkterna de köper.

2. Pandemin fick e-handeln att skjuta i höjden

Pandemin fick e-handeln att skjuta i höjden för dagligvaruhandeln, sedan dess har tillväxten avstannat men själva försäljningen ligger fortsatt kvar på en hög nivå. Enligt Postnord är dagligvaruhandeln den bransch som har växt mest i e-handeln under 2021. Branschen stod under förra året för 5,8% av den totala e-handeln vilket motsvarar 15 miljarder SEK. HUI pekar på att dagligvaruhandeln kommer fortsätta att växa och till 2030 spås den totala e-handeln bestå till mellan 12 och 18% av dagligvaruhandeln, vilket skulle motsvara mellan 50 och 70 miljarder SEK.

3. Dagligvaruhandeln behöver bli bättre på att samla in och utnyttja data

Det är viktigt för företagen att förstå sina kunder och se hur de kan hjälpa dem i vardagen. Funktioner som ”Kunder som du köpte även denna vara…” saknas idag för de flesta företagen i dagligvaruhandeln trots att det är mycket vanligt i e-handeln för många andra branscher.

4. Online-butiker är inte en fysisk butik i en digital miljö.

Företagen som erbjuder e-handel behöver utveckla sina erbjudanden för att inspirera och ge kunderna en bra upplevelse. Låt kunderna vara i fokus och ge dem en personlig köpupplevelse med exempelvis algoritmdrivna matlådor, recept och inköpslistor baserat på kundens tidigare köp. Eller belöna kunderna för att dem använder just din tjänst. Om köpupplevelsen inte blir mer innovativ finns en risk för avstannande tillväxt för dagligvarubranschens e-handel.

5. Q-handel är en starkt växande trend

Q-handel, även kallad Quick commerce betyder snabb handel och är en växande trend för nästa generation av e-handel där ultrasnabba leveranser står i fokus. Företagen expanderar snabbt med ”Dark stores”, vilket är som små butiker där de själva plockar och packar kundordrar och levererar inom sina upptagningsområden på så lite som 10-30 minuter. Q-handeln används ofta som ett komplement till veckohandlingen och kan ses som ett hot mot närbutiken då Q-handelsaktörerna har liknande prissättning som en närbutik och inte särskilt dyra leveranskostnader (19kr i storstadsområden). Den största utmaningen med Q-handeln är lönsamheten, enligt Kavall (en av de växande Q-handelsaktörerna) finns det många vägar till lönsamhet men ingen vet ännu vilken modell som är den bästa.

1. Stor förändring i konsumenternas beteende

Under pandemin har det skett en stor förändring i konsumentbeteende för dagligvaruhandeln. Konsumenter handlar nu mer hållbara och lokala produkter och just livsmedel ses som den viktigaste produkten att handla hållbart. Undersökningar av Adobe har visat att många konsumenter ändrat sitt beteende permanent medan några endast gjort det tillfälligt. Kunderna vill idag veta mer om hållbara val och efterfrågar mer transparens och information kring produkterna de köper.

2. Pandemin fick e-handeln att skjuta i höjden

Pandemin fick e-handeln att skjuta i höjden för dagligvaruhandeln, sedan dess har tillväxten avstannat men själva försäljningen ligger fortsatt kvar på en hög nivå. Enligt Postnord är dagligvaruhandeln den bransch som har växt mest i e-handeln under 2021. Branschen stod under förra året för 5,8% av den totala e-handeln vilket motsvarar 15 miljarder SEK. HUI pekar på att dagligvaruhandeln kommer fortsätta att växa och till 2030 spås den totala e-handeln bestå till mellan 12 och 18% av dagligvaruhandeln, vilket skulle motsvara mellan 50 och 70 miljarder SEK.

3. Dagligvaruhandeln behöver bli bättre på att samla in och utnyttja data

Det är viktigt för företagen att förstå sina kunder och se hur de kan hjälpa dem i vardagen. Funktioner som ”Kunder som du köpte även denna vara…” saknas idag för de flesta företagen i dagligvaruhandeln trots att det är mycket vanligt i e-handeln för många andra branscher.

4. Online-butiker är inte en fysisk butik i en digital miljö.

Företagen som erbjuder e-handel behöver utveckla sina erbjudanden för att inspirera och ge kunderna en bra upplevelse. Låt kunderna vara i fokus och ge dem en personlig köpupplevelse med exempelvis algoritmdrivna matlådor, recept och inköpslistor baserat på kundens tidigare köp. Eller belöna kunderna för att dem använder just din tjänst. Om köpupplevelsen inte blir mer innovativ finns en risk för avstannande tillväxt för dagligvarubranschens e-handel.

5. Q-handel är en starkt växande trend

Q-handel, även kallad Quick commerce betyder snabb handel och är en växande trend för nästa generation av e-handel där ultrasnabba leveranser står i fokus. Företagen expanderar snabbt med ”Dark stores”, vilket är som små butiker där de själva plockar och packar kundordrar och levererar inom sina upptagningsområden på så lite som 10-30 minuter. Q-handeln används ofta som ett komplement till veckohandlingen och kan ses som ett hot mot närbutiken då Q-handelsaktörerna har liknande prissättning som en närbutik och inte särskilt dyra leveranskostnader (19kr i storstadsområden). Den största utmaningen med Q-handeln är lönsamheten, enligt Kavall (en av de växande Q-handelsaktörerna) finns det många vägar till lönsamhet men ingen vet ännu vilken modell som är den bästa.

NYHETER. INSIKTER. KÄRLEK.

Skapa framgång med hjälp av smart analys

Skapa framgång med hjälp av smart analys

SKAPA FRAMGÅNG MED HJÄLP AVSMART ANALYSMed ett stort dataflöde är det essentiellt att inte bara samla in information - utan att också strukturerat och målinriktat analysera den. Att bygga en smart analys är en kraftfull metod som leder till djupare insikter,...

läs mer
Det här är självlärande AI

Det här är självlärande AI

DET HÄR ÄR SJÄLVLÄRANDE AIAI i livsmedelsindustrinNär du streamar en serie på Netflix eller njuter av en riktigt bra spellista på Spotify, arbetar sofistikerade algoritmer diskret i bakgrunden för att skräddarsy dina rekommendationer. Tekniken, känd som självlärande...

läs mer
En titt på infor’s multi-tenant strategi 2024

En titt på infor’s multi-tenant strategi 2024

EN TITT PÅ INFOR'S MULTI-TENANT STRATEGI 2024ERP & IntegrationI den digitala världen är förändring det enda konstanta. Molntekniken har revolutionerat ERP-system, och Infor är inget undantag med sina molnbaserade ERP-lösningar. Infor tar ett strategiskt steg mot...

läs mer