5 VIKTIGASTE TRENDERNA IFRÅN DAGLIGVARUNYTTS MAT & E-HANDEL 2022

Elvenite besökte Dagligvarunytts årliga konferens om e-handel med mat: trender, erfarenheter, nyheter och spaningar.

E-handeln står inför nya utmaningar när vårt samhälle nu öppnar upp igen efter pandemin. Samtidigt finns en enorm potential när många “late majority”-konsumenter hunnit testa att näthandla i ett tidigare skede på grund av pandemin.

Nedan har vi plockat russinen ur kakan och sammanfattar de 5 viktigaste trenderna och insikterna från eventet.

1. Stor förändring i konsumenternas beteende

Under pandemin har det skett en stor förändring i konsumentbeteende för dagligvaruhandeln. Konsumenter handlar nu mer hållbara och lokala produkter och just livsmedel ses som den viktigaste produkten att handla hållbart. Undersökningar av Adobe har visat att många konsumenter ändrat sitt beteende permanent medan några endast gjort det tillfälligt. Kunderna vill idag veta mer om hållbara val och efterfrågar mer transparens och information kring produkterna de köper.

2. Pandemin fick e-handeln att skjuta i höjden

Pandemin fick e-handeln att skjuta i höjden för dagligvaruhandeln, sedan dess har tillväxten avstannat men själva försäljningen ligger fortsatt kvar på en hög nivå. Enligt Postnord är dagligvaruhandeln den bransch som har växt mest i e-handeln under 2021. Branschen stod under förra året för 5,8% av den totala e-handeln vilket motsvarar 15 miljarder SEK. HUI pekar på att dagligvaruhandeln kommer fortsätta att växa och till 2030 spås den totala e-handeln bestå till mellan 12 och 18% av dagligvaruhandeln, vilket skulle motsvara mellan 50 och 70 miljarder SEK.

3. Dagligvaruhandeln behöver bli bättre på att samla in och utnyttja data

Det är viktigt för företagen att förstå sina kunder och se hur de kan hjälpa dem i vardagen. Funktioner som ”Kunder som du köpte även denna vara…” saknas idag för de flesta företagen i dagligvaruhandeln trots att det är mycket vanligt i e-handeln för många andra branscher.

4. Online-butiker är inte en fysisk butik i en digital miljö.

Företagen som erbjuder e-handel behöver utveckla sina erbjudanden för att inspirera och ge kunderna en bra upplevelse. Låt kunderna vara i fokus och ge dem en personlig köpupplevelse med exempelvis algoritmdrivna matlådor, recept och inköpslistor baserat på kundens tidigare köp. Eller belöna kunderna för att dem använder just din tjänst. Om köpupplevelsen inte blir mer innovativ finns en risk för avstannande tillväxt för dagligvarubranschens e-handel.

5. Q-handel är en starkt växande trend

Q-handel, även kallad Quick commerce betyder snabb handel och är en växande trend för nästa generation av e-handel där ultrasnabba leveranser står i fokus. Företagen expanderar snabbt med ”Dark stores”, vilket är som små butiker där de själva plockar och packar kundordrar och levererar inom sina upptagningsområden på så lite som 10-30 minuter. Q-handeln används ofta som ett komplement till veckohandlingen och kan ses som ett hot mot närbutiken då Q-handelsaktörerna har liknande prissättning som en närbutik och inte särskilt dyra leveranskostnader (19kr i storstadsområden). Den största utmaningen med Q-handeln är lönsamheten, enligt Kavall (en av de växande Q-handelsaktörerna) finns det många vägar till lönsamhet men ingen vet ännu vilken modell som är den bästa.

1. Stor förändring i konsumenternas beteende

Under pandemin har det skett en stor förändring i konsumentbeteende för dagligvaruhandeln. Konsumenter handlar nu mer hållbara och lokala produkter och just livsmedel ses som den viktigaste produkten att handla hållbart. Undersökningar av Adobe har visat att många konsumenter ändrat sitt beteende permanent medan några endast gjort det tillfälligt. Kunderna vill idag veta mer om hållbara val och efterfrågar mer transparens och information kring produkterna de köper.

2. Pandemin fick e-handeln att skjuta i höjden

Pandemin fick e-handeln att skjuta i höjden för dagligvaruhandeln, sedan dess har tillväxten avstannat men själva försäljningen ligger fortsatt kvar på en hög nivå. Enligt Postnord är dagligvaruhandeln den bransch som har växt mest i e-handeln under 2021. Branschen stod under förra året för 5,8% av den totala e-handeln vilket motsvarar 15 miljarder SEK. HUI pekar på att dagligvaruhandeln kommer fortsätta att växa och till 2030 spås den totala e-handeln bestå till mellan 12 och 18% av dagligvaruhandeln, vilket skulle motsvara mellan 50 och 70 miljarder SEK.

3. Dagligvaruhandeln behöver bli bättre på att samla in och utnyttja data

Det är viktigt för företagen att förstå sina kunder och se hur de kan hjälpa dem i vardagen. Funktioner som ”Kunder som du köpte även denna vara…” saknas idag för de flesta företagen i dagligvaruhandeln trots att det är mycket vanligt i e-handeln för många andra branscher.

4. Online-butiker är inte en fysisk butik i en digital miljö.

Företagen som erbjuder e-handel behöver utveckla sina erbjudanden för att inspirera och ge kunderna en bra upplevelse. Låt kunderna vara i fokus och ge dem en personlig köpupplevelse med exempelvis algoritmdrivna matlådor, recept och inköpslistor baserat på kundens tidigare köp. Eller belöna kunderna för att dem använder just din tjänst. Om köpupplevelsen inte blir mer innovativ finns en risk för avstannande tillväxt för dagligvarubranschens e-handel.

5. Q-handel är en starkt växande trend

Q-handel, även kallad Quick commerce betyder snabb handel och är en växande trend för nästa generation av e-handel där ultrasnabba leveranser står i fokus. Företagen expanderar snabbt med ”Dark stores”, vilket är som små butiker där de själva plockar och packar kundordrar och levererar inom sina upptagningsområden på så lite som 10-30 minuter. Q-handeln används ofta som ett komplement till veckohandlingen och kan ses som ett hot mot närbutiken då Q-handelsaktörerna har liknande prissättning som en närbutik och inte särskilt dyra leveranskostnader (19kr i storstadsområden). Den största utmaningen med Q-handeln är lönsamheten, enligt Kavall (en av de växande Q-handelsaktörerna) finns det många vägar till lönsamhet men ingen vet ännu vilken modell som är den bästa.

NYHETER. INSIKTER. KÄRLEK.

Så minskar vi svinnet i butikernas bake-off – Med öppen data

Data används för att driva teknik som artificiell intelligens, affärsinsikter och prediktiv analys, precis som olja används för att driva maskiner. Och precis som olja blir mer värdefull när den raffineras, är data också mer värdefull när den bearbetas. Men där tar likheterna slut. För ju mer data som används, desto större värde får den.

read more
Vad är kannibalisering: Så räknar du med det i detaljhandeln

Vad är kannibalisering: Så räknar du med det i detaljhandeln

Begreppet kannibalisering är skrämmande inom detaljhandeln. Tar din nya produkt andelar från liknande kategorier? Eller om du öppnar en ny butik, kommer den att ta försäljning från en annan butik? För att verkligen kunna förutsäga hur det kommer att påverka dina befintliga butiker behöver vi mer än bara en magkänsla – vi behöver data.

read more
Explorativ dataanalys för bättre kohälsa och mjölkkvalitet 

Explorativ dataanalys för bättre kohälsa och mjölkkvalitet 

Eftersom den största delen av mjölkningen idag sker med hjälp av mjökrobotar kan detaljerad data ända ner på vardera ko samlas in. Datan berättar bl.a. om mjölkens kvalité och mängd. I det här projektet ville vi kika närmare på relationen mellan vad korna äter och vad de producerar. Närmare bestämt, ger vår kunds foder en mer näringsrik mjölk?

read more