Vi håller på att installera och uppgradera flera av våra kunder till M3 13.2. Detta är den första releasen på den senaste M3 versionen 13.1 som släpptes i maj förra året. Tidigare har uppgraderingar av befintliga versioner släppts med 3-4 års mellanrum. Med den nya plattformen 13.1 är tanken att nya releaser, så kallade feature packs, ska komma varje år. Därmed finns möjligheten att tillgå funktionella förbättringar och fixar utan att behöva genomgå en omfattande uppgradering.

Över 200 förbättringar

Totalt sett innehåller 13.2 över 200 funktionella förbättringar jämfört med 13.1, och de flesta av dessa finns i ekonomimodulerna. Nyheterna innefattar bland annat möjligheten att blockera specifika konton för manuella konteringar och möjligheten att kräva två personers attest av fakturor över ett visst belopp.
Andra fördelar med 13.2 är att det nu finns möjlighet att exportera uppsättningar i olika program mellan företag för att slippa göra samma inställningar manuellt på flera ställen. Användarvänligheten har ökats i field audit trail, där förändringar i databastabeller loggas, och den som söker här kan nu tydligare se vad som skett och hur de olika värdena förändrats. Med hjälp av applikationsmeddelanden är det möjligt att skapa egna eventloggar för att på startsidan i t ex Smart Office eller via mail få och skicka meddelanden då något speciellt har skett i systemet. Dessa meddelanden kan även skickas till personer som inte är M3-användare. En inköpschef kanske automatiskt vill bli meddelad när en ny leverantör lagts upp i eller raderats från systemet, eller när en kreditgräns ändrats, och på tillverkningsavdelningen kanske det finns intresse av att direkt få reda på när en viss typ av order upprättats.

H5 och Ming.le

H5, den webbaserade klienten som introducerades i samband med 13.1, har funktionsmässigt blivit mer lik Smart Office. Personaliseringar som görs i Smart Office syns i H5 och det finns nu möjlighet att lägga upp favoriter på startsidan även i H5 för att snabbare komma åt program som ofta används.
Även interaktionsplattformen Ming.le har i 13.2 förbättrats. Ming.le är en plattform där alla Infors produkter kan köras, och ett ställe där medarbetare från olika avdelningar kan kommunicera med varandra som genom sociala medier, med skillnaden att här finns direktåtkomst till M3. Här kan applikationsmeddelanden från olika system för en användare samlas för enklare hantering och här kan också flödesscheman för processer där flera olika personer är inblandade definieras och följas.

InforMingle_Home_1920b

Både Ming.le och H5 är exempel på Infors satsning på ett mer mobilt och socialt affärssystem, det som kallas 10x. Tanken med 10x är att komplettera stabila och välfungerande lösningar för informationshantering med mer moderna gränssnitt – för att det ska vara snyggare, smidigare och bättre, helt enkelt.
Hur kan dina arbetsuppgifter förenklas med 13.2? Berätta gärna i kommentarerna.