10 minuters läsning

Bordsdukning utomhus i solen.

Varför AI är avgörande för att hantera komplexa problem

Att hitta den bästa bordsplaceringen är en komplex uppgift, särskilt när antalet gäster ökar, eftersom antalet möjliga placeringar växer snabbt med varje person. Med 10 gäster finns det 3 628 800 sätt att ordna dem, medan 20 gäster ger cirka 2,4*10¹⁸ möjliga placeringar. Vid 450 personer, som på vår koncernfest, blir antalet möjliga placeringar 450!, ett astronomiskt tal som vida överstiger antalet sandkorn på jorden eller vattendroppar i alla våra hav. Vi behöver AI-baserade lösningar för optimering som effektivt kan analysera placeringarna. Genom att använda tekniker som word embeddings och avancerade algoritmer kan vi få AI att snabbt bearbeta informationen och föreslå den bästa lösningen.

För att kunna jämföra olika bordsplaceringar krävs ett sätt att kunna kvantifiera hur bra en bordsplacering är.

Så löste vi bordsplaceringen: Optimering med smarta algoritmer

För att kunna jämföra olika bordsplaceringar krävs ett sätt att kunna kvantifiera hur bra en bordsplacering är. Detta gjorde vi genom att sätta upp vissa kriterier som alla är associerade med en kostnad om dem inte följs:

  • En kvinna ska helst ha minst en kvinnlig bordsgranne, vice versa för män
  • Sprida ut baserat på företag
  • Sprida ut baserat på placeringsort
  • Sitta i närheten av andra med liknande intressen
  • Sitta i närheten av andra i nära ålder

På det här sättet kunde vi få ut en faktisk siffra på hur bra bordsplaceringen var.

För att optimera placeringen såg vi det som ett klassiskt optimeringsproblem: Hur placerar vi ut 450 deltagare för att minimera den totala kostnaden? Algoritmen vi designade för att lösa problemet var relativt enkel, men mycket kraftfull. Den bygger på algoritmisk optimering som kan tillämpas på en rad andra affärsproblem. Genom att använda en algoritm kunde vi snabbt identifiera de bästa möjliga kombinationerna för att minimera kostnader och maximera gästernas upplevelser.

Steg-för-steg: Så optimerade vi bordsplaceringen med vår algoritm

  1. Börja med en slumpmässig bordsplacering.
  2. Iterera till konvergens/max antal iterationer: Välj ut två slumpmässiga personer och byt plats på dem om kostnaden minskar av bytet, se figur nedan.
  3. Byt plats på upp till 4 olika slumpmässiga par av personer. Detta kommer nästan alltid att tillfälligt att öka kostnaden men görs för att komma ur lokala minima i ett försök att komma närmare vårt globala minimum till kostnadsfunktionen.
  4. Iterera till konvergens/max antal iterationer: Välj ut två slumpmässiga personer och byt plats på dem om kostnaden minskar av bytet.
  5. Undersök om steg 3-4 ledde till ett lokalt minimum associerat med en mindre kostnad.
    – Om ja, fortsätt från denna bordsplacering.
    – Om nej, gå tillbaka till bordsplaceringen från innan steg 3 genomfördes.
  6. Upprepa steg 3-5 till konvergens.
Bild på graf.

Hur kostnadsfunktionen minskar under optimeringen.

Embeddings och språkmodeller: hur vi matchade intressen bland deltagarna

För att kunna jämföra deltagarnas intressen, som de skrivit i fri text, använde vi en teknik som kallas Natural Language Processing (NLP) och word embeddings. Detta gör att AI kan förstå och tolka ordens underliggande mening, vilket går långt utöver enkel ordmatchning. Jämför till exempel ”Jag gillar att hänga med polare” med ”Umgås med vänner” – även om de innehåller olika ord, kan AI genom word embeddings och NLP analysera den gemensamma meningen och matcha deltagarna med liknande intressen.

Word embeddings representerar ord som vektorer i ett högdimensionellt rum och används för att analysera semantiska relationer. Detta är särskilt värdefullt för företag, då AI kan tolka stora mängder textdata för att dra insikter från kundfeedback, förbättra HR-processer, och till och med förstå trender i marknadsanalyser. Genom att förstå de semantiska relationerna mellan ord kan word embeddings ge företag en mer djupgående förståelse av sina data. Varje ord får koordinater i tusentals dimensioner som algoritmer lärt sig genom att analysera stora mängder text. Orden placeras nära varandra i det högdimensionella rummet om de används i liknande sammanhang.

Till exempel, även om orden ”kung” och ”drottning” inte liknar varandra rent språkligt, beskriver de båda kungliga roller och har liknande relationer till ord som ”tron” och ”krona”. Dessa ord kommer därför att ligga ”nära” varandra i det högdimensionella rummet.

Så skapade vår optimerade bordsplacering engagemang och meningsfulla samtal

Hur gick det då efter att vi skapat vårt ramverk för en ”optimal” bordsplacering? Responsen från deltagarna på konferensen var överväldigande positiv. Trots att gästerna satt bland personer från olika företag, städer och i olika åldrar, hade de mycket gemensamt att prata om – tack vare att AI hjälpte oss matcha dem baserat på intressen.

Här är några kommentarer från deltagare:

”Bra jobbat med bordsplaceringen! Det bidrog till att det blev den bästa företagssittningen jag varit på, på flera år!”

”Fantastiskt genomtänkt! Jag hamnade bredvid kollegor jag knappt hade träffat tidigare, men vi hade otroligt mycket gemensamt. Ett mycket lyckat upplägg som verkligen skapade intressanta diskussioner under hela kvällen!”

”Bordsplaceringen var perfekt! Trots att vi kom från olika delar av koncernen och olika avdelningar, kändes det som om vi delade samma intressen och det blev en riktigt rolig kväll!”

Det här visar hur kraften i data, optimering, NLP och AI kan lösa komplexa problem – i detta fall att arrangera en nästan perfekt bordsplacering för 450 deltagare. Och tekniken är långt ifrån begränsad till festplanering.

Om ditt företag står inför komplexa beslut eller behöver analysera stora mängder kundfeedback kan AI-driven beslutsstöd vara lösningen. Med hjälp av tekniker som automatiserad textanalys och word embeddings kan AI hjälpa till att bearbeta data snabbt och ge värdefulla insikter som förbättrar beslutsfattandet.

Dela:

Relaterade nyheter

Kontakta oss

Nyfiken på vad vi kan skapa ihop?
Hör av dig!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Elvenite AB, orgnr. 556729-7956 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata