3PL, tredjepartslager
– ett genidrag!

Hur Norgesmøllene kortade sina ledtider och ökade cashflow

För inte så länge sedan hade alla grossister ett eget lager och egna lagermedarbetare. En kund ringde in sin order till en säljare som skickade den vidare till en printer på lagret. Där väntade expeditörerna på en stororder som kunde piffa upp ackordet inför semestern.

Beställningar plockades en i taget och ställdes på företagets egen lastbil, som ofta såg ut som den tänkte gå i pension vilken dag som helst.

När bilen var full åkte den runt och lämnade varor lite här och där tills sista kartongen levererats. Då vände den hem igen, sannolikt med tomt lastutrymme, vilket är en mardröm för varje logistikföretag med självaktning.

DIGITALISERING FÖRÄNDRAR ALL LOGISTIK

Jämför det med de stordriftsfördelar som finns i dagens delvis automatiserade tredjepartslager, eller 3PL, som det också kallas. Ordrar kommer fortfarande in via ditt eget affärssystem, men kunden lägger sannolikt in sin order själv. Hen ser direkt hur mycket av varje artikel som finns i lager, om något är restnoterat och när artikeln beräknas vara åter i lager.

Optimala rutter

På många lager är lagermedarbetarna utbytta mot toppmodern lagerutrustning och robotar som helt enkelt bestämt sig för att aldrig packa fel. Eftersom ett tredjepartslager hanterar hundra tusentals artiklar åt många olika kunder så kan robotar eller expediter packa flera ordrar samtidigt längs sin väg genom lagret. Leveranserna planeras i optimala rutter för att samtidigt hämta och lämna varor så att bilar aldrig behöver gå tomma. Det är åtminstone ambitionen.

Ju fler kunder desto billigare och mer miljövänliga transporter

Ledtiderna kortas i alla delar av kedjan, och i teorin blir det mer kostnadseffektivt och miljövänligt ju fler varor och kunder som tredjepartslagret har, eftersom övergripande kostnader fördelas på fler kunder och uppdrag.

Som att äta kakan och ha den kvar!

När Norgesmøllene 2012 började importera frysta glutenfria produkter var det självklart att anlita ett tredjepartslager. De ville spara tid och slippa dyra investeringar i lager, inventarier och kompetens. Efter lite efterforskningar valdes Bring som leverantör.

Norgesmøllene omsätter en miljard norska kronor och har 125 anställda. De använder M3 som affärssystem och Elvenite har hjälpt dem med integrationer, verksamhets- och systemutveckling sedan 2009.

– Den lösningen vi har nu är helt flexibel.
Nästan som att ha eget fryslager.

 

Rolf Palmesen, IT-chef, Norgesmøllene.

Konsten att integrera ett 3PL i m3

Den stora utmaningen med att anlita ett tredjepartslager är att bygga en robust och effektiv integration mellan ditt eget affärssystem. I detta fall valdes en EDI-lösning.

Informationen måste flöda fritt

Här räcker det inte att plugga in en PC med Outlook i första bästa vägguttag och tro att det ska lösa sig. Ordrar, bekräftelser, fakturor, lagersaldon och all annan tänkbar information måste kunna flöda fritt i realtid. Den som bygger integrationen behöver ha koll på processen och förstå hur flödet fungerar i affärssystemet.

Fakta

En amerikansk studie visar att 60% av alla affärstransaktioner har någon typ av data-fel. 16% av alla ordrar under en månad har fel pris. 20% rörde beställningar av saker som var slut i lager eller helt enkelt inte såldes längre, och 8% var dubbletter.

Så funkar en integration med ett 3PL

Med hjälp av integrationer blir alla transaktioner och leveranser spårbara och förutsägbara. Du kan se allt i realtid – när nästa leverans kommer, eller hur försenad den blir. Ordrar, kvittenser och fakturor skickas automatiskt. Alla relevanta händelser loggas och förs in i affärssystemet för analys och ytterligare optimering.

 

1. INKÖP
Du köper själv in dina varor.

2. LAGER
3PL förvarar
dina produkter.

3. ORDER
Går direkt till lagret.

4. PACKNING
Varor packas av personalen i lagret.

5. LEVERANS
Varor levereras till dina kunder

6. UPPDATERING AV LAGERSALDO
Lagret uppdaterar saldot och tar hand om returer.

Integration i samma hastighet som affärerna

Effekten av detta är att administration sker i samma hastighet som affärerna, vilket ger snabbare cashflow. Risken för fel minimeras eftersom kommunikationen sker automatiskt mellan datorsystem. Förkortade order- och leveranstider gör att du kan minska mängden varor och minska lagervolymen.

Allt det här leder i sin tur till att du kan överblicka alla transaktioner i realtid och därmed få bättre beslutsunderlag. Så i slutändan handlar det om business intelligence.

Kontakta mig!

Fredrik Johansson

Säljchef Elvenite AB
+46 70 218 53 60