HAR DU KOLL PÅ HUR DIN PRODUKT
SÄLJS I DETALJHANDELN?
För en tid sedan genomförde vi ett projekt tillsammans med en av våra kunder där vi analyserade vilka produkter som köps tillsammans med vår kunds produkt, så kallade samköpsregler. Vi inkluderade även en analys över årstidstrender för både försäljning och samköp – Vilka varor säljs mest tillsammans med denna produkt? Vidare ville kunden också veta hur värdet på deras varukorg skiljer sig från konkurrenters varukorgar och hur det har förändrats över tid. Framför allt var kunden nyfiken på hur en av sina nya produkter har tagits emot i butik, om den säljs tillsammans med de produkter den var ämnad för, över den årstid man trott, och till den kundgrupp som den utvecklats emot?
Data ifrån 400.000 kvitton
En databas beståendes av ca 400.000 kvitton blev första stoppet. Vi extraherade den data vi var intresserade av och städade upp den i ett format så att en analys kunde genomföras. Det finns redan en hel del algoritmer för att utföra en varukorgsanalys, men i just det här fallet visade sig dessa tyvärr inte fungera så bra. Problemet var att vi var intresserade av en så pass specifik varas samköpsregler, mitt ibland alla möjliga samköpsregler som kan hittas bland alla de kvitton vi analyserade, så vi var tvungna att tänka om.
Varje prick är ett kvitto och platsen, avståndet och färgen berättar om köpet.
Lösningen, en smartare algoritm
Lösningen blev en förenklad, och ännu mer fokuserad algoritm, som enbart letar efter och hittar de samköpsregler som gäller för just den produkt vi var intresserade av. Helt enkelt, den hittar de samköp som är unika för just den produkt vi var intresserade av.
När vi använde vår nyskapade algoritm på vår kunds alla produkter och kunde sedan skapa ett nätverk över de varor som samköps med vår kunds produkter. Analysen hittade både samköpsregler som berättade att modellen fungerar väl och även samköpsregler som var helt nya för vår kund. Utifrån analysen kan kunden nu planera för framtida samarbeten med producenter vars produkter ofta köps tillsammans med kundens och även för hur de ska placera sin produkt i butik för maximal exponering mot slutkunder.
Hur gick det för den nya produkten?
Det visade sig att den säljs precis till den kundgrupp som den utvecklades mot, att den säljs i kvitton med lika högt varuvärde som grundprodukten och kanske något överraskande, att den köptes både till fredagsmyset och grillsäsongen. Med de nya insikterna kan vår kund smartare planera marknadsföringen, identifiera nya sammanhang för försäljning, minska onödig lagerbindning, bättre prognosticera sin försäljning och öka sin omsättning.
NYHETER. INSIKTER. KÄRLEK.
Elvenite rankas som en av IT-branschens bästa arbetsplatser 2024
Elvenite rankas som en av IT-branschens Bästa Arbetsplatser 2024 Elvenite har utsetts till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser inom IT 2024, en prestigefylld utmärkelse från Great Place To Work®. Elvenite rankas på plats 15 av 25, vilket är en hyllning till vår...
När mjölken flödar stabilt, året om
När mjölken flödar stabilt, året omVisste du att mjölkproduktionen svänger kraftigt under året? Medan vi konsumenter köper mjölk i samma takt oavsett säsong, står mejerier som Valio inför stora utmaningar. Under sommaren flödar mjölken, men när vintern kommer minskar...
Så använder vi word embeddings och AI: från bordsplacering till dataanalys
Så använder vi word embeddings och AI: från bordsplacering till dataanalysAtt göra den perfekta bordsplaceringen är en utmaning vi alla kan relatera till, oavsett om det är en privat fest eller ett större företagsevent. Vågar jag sätta Anna bredvid Henrik eller kommer...