VAD ÄR KANNIBALISERING: SÅ RÄKNAR DU MED DET I DETALJHANDELN

Begreppet kannibalisering är skrämmande inom detaljhandeln. Tar din nya produkt andelar från liknande kategorier? Eller om du öppnar en ny butik, kommer den att ta försäljning från en annan butik?

Frågar man runt lite är oftast det spontana svaret – Ja! Tillför du något nytt till ett befintligt ekosystem kommer balansen att rubbas. Men för att verkligen kunna förutsäga hur det kommer att påverka dina befintliga butiker behöver vi mer än bara en magkänsla – vi behöver data.

Vad är kannibalisering?

Kannibalisering (efter kannibalism) är en term inom handel och marknadsföring. Den syftar oftast på när en produkt tar marknadsandelar från en annan produkt från samma tillverkare. Det kan också syfta på en försäljningskanal, som i det här fallet. När en affärskedja öppnar fler butiker, kommer vissa av kunderna i de nya butikerna sannolikt att tas från de befintliga butikerna.

Så beräknar du kannibalisering

Det är nu det blir lite komplicerat (och superspännande!). För om en nystartad butik (butik A) omsätter 1 miljon kr/år, men att 100 kr av dessa kommer ifrån minskad försäljning från butik B och C, som annars hade sålt för dessa 100 kr blir frågan, kommer den nya butiken att öka vår totala marknadsandel? Eller kommer den att kannibalisera på våra befintliga butiker? 

För att hitta svaret kan vi titta på liknande händelser som påverkat ekosystemet. Andra butiker som har öppnats i närtid, hur påverkade det omsättningen i våra närliggande butiker? Exemplevis:

Vad hade butik B och C omsatt om A aldrig hade etablerats? Eftersom A har etablerats så kommer vi aldrig få svaret på den frågan. Här behöver vi använda data för att göra en estimering av vad som hade hänt om A inte hade etablerats.

Ett, något förenklat, sätt att göra det på är att plocka ut alla kunder som handlade i A det första året och gå tillbaka i tiden (i datan) och titta på vad dessa handlade för totalt under året innan A etablerades. Denna summa jämförs sen med vad dessa kunder handlade för i andra butiker det första året som A var etablerat. Skillnaden mellan dessa summor är ett mått på hur mycket av A’s omsättning som är kannibaliserande under dess första år. För att detta verkligen ska funka så bör man också ta hänsyn till andra faktorer som påverkar skillnaden mellan de båda åren, såsom inflation och trender.

Om man gör det här på flera butiker som startats så får man en ganska god bild av hur mycket en nyetablerad butik i koncern ABC kommer att kannibalisera på dess nuvarande butiker.

NYHETER. INSIKTER. KÄRLEK.

Skapa framgång med hjälp av smart analys

Skapa framgång med hjälp av smart analys

SKAPA FRAMGÅNG MED HJÄLP AVSMART ANALYSMed ett stort dataflöde är det essentiellt att inte bara samla in information - utan att också strukturerat och målinriktat analysera den. Att bygga en smart analys är en kraftfull metod som leder till djupare insikter,...

läs mer
Det här är självlärande AI

Det här är självlärande AI

DET HÄR ÄR SJÄLVLÄRANDE AIAI i livsmedelsindustrinNär du streamar en serie på Netflix eller njuter av en riktigt bra spellista på Spotify, arbetar sofistikerade algoritmer diskret i bakgrunden för att skräddarsy dina rekommendationer. Tekniken, känd som självlärande...

läs mer
En titt på infor’s multi-tenant strategi 2024

En titt på infor’s multi-tenant strategi 2024

EN TITT PÅ INFOR'S MULTI-TENANT STRATEGI 2024ERP & IntegrationI den digitala världen är förändring det enda konstanta. Molntekniken har revolutionerat ERP-system, och Infor är inget undantag med sina molnbaserade ERP-lösningar. Infor tar ett strategiskt steg mot...

läs mer