VAD ÄR KANNIBALISERING: SÅ RÄKNAR DU MED DET I DETALJHANDELN
Begreppet kannibalisering är skrämmande inom detaljhandeln. Tar din nya produkt andelar från liknande kategorier? Eller om du öppnar en ny butik, kommer den att ta försäljning från en annan butik?
Frågar man runt lite är oftast det spontana svaret – Ja! Tillför du något nytt till ett befintligt ekosystem kommer balansen att rubbas. Men för att verkligen kunna förutsäga hur det kommer att påverka dina befintliga butiker behöver vi mer än bara en magkänsla – vi behöver data.
Vad är kannibalisering?
Kannibalisering (efter kannibalism) är en term inom handel och marknadsföring. Den syftar oftast på när en produkt tar marknadsandelar från en annan produkt från samma tillverkare. Det kan också syfta på en försäljningskanal, som i det här fallet. När en affärskedja öppnar fler butiker, kommer vissa av kunderna i de nya butikerna sannolikt att tas från de befintliga butikerna.
Så beräknar du kannibalisering
Det är nu det blir lite komplicerat (och superspännande!). För om en nystartad butik (butik A) omsätter 1 miljon kr/år, men att 100 kr av dessa kommer ifrån minskad försäljning från butik B och C, som annars hade sålt för dessa 100 kr blir frågan, kommer den nya butiken att öka vår totala marknadsandel? Eller kommer den att kannibalisera på våra befintliga butiker?
För att hitta svaret kan vi titta på liknande händelser som påverkat ekosystemet. Andra butiker som har öppnats i närtid, hur påverkade det omsättningen i våra närliggande butiker? Exemplevis:
Vad hade butik B och C omsatt om A aldrig hade etablerats? Eftersom A har etablerats så kommer vi aldrig få svaret på den frågan. Här behöver vi använda data för att göra en estimering av vad som hade hänt om A inte hade etablerats.
Ett, något förenklat, sätt att göra det på är att plocka ut alla kunder som handlade i A det första året och gå tillbaka i tiden (i datan) och titta på vad dessa handlade för totalt under året innan A etablerades. Denna summa jämförs sen med vad dessa kunder handlade för i andra butiker det första året som A var etablerat. Skillnaden mellan dessa summor är ett mått på hur mycket av A’s omsättning som är kannibaliserande under dess första år. För att detta verkligen ska funka så bör man också ta hänsyn till andra faktorer som påverkar skillnaden mellan de båda åren, såsom inflation och trender.
Om man gör det här på flera butiker som startats så får man en ganska god bild av hur mycket en nyetablerad butik i koncern ABC kommer att kannibalisera på dess nuvarande butiker.
NYHETER. INSIKTER. KÄRLEK.
Så använder vi word embeddings och AI: från bordsplacering till dataanalys
Så använder vi word embeddings och AI: från bordsplacering till dataanalysAtt göra den perfekta bordsplaceringen är en utmaning vi alla kan relatera till, oavsett om det är en privat fest eller ett större företagsevent. Vågar jag sätta Anna bredvid Henrik eller kommer...
RELEX Solutions och Elvenite ingår partnerskap för att leverera kompletta supply chain-lösningar
RELEX Solutions och Elvenite ingår partnerskap för att leverera kompletta supply chain-lösningar Det strategiska partnerskapet kommer att stärka datadrivet beslutsfattande och operativ effektivitet inom den nordiska livsmedelsindustrin Stockholm, Sverige – 18...
Elvenite uppgraderar Snellman till M3 cloud och inleder samarbete på den finska marknaden
Elvenite uppgraderar Snellman till M3 cloud och inleder samarbete på den finska marknaden Vi tar ett viktigt steg in på den finska marknaden genom att uppgradera Snellmans affärssystem till M3 Cloud. Uppgraderingen markerar början på ett spännande samarbete som ger...