Skapa framgång med
hjälp av smart analys
Med ett stort dataflöde är det essentiellt att inte bara samla in information – utan att också strukturerat och målinriktat analysera den. Att bygga en smart analys är en kraftfull metod som leder till djupare insikter, välgrundade datadrivna beslut och därmed konkurrenskraftiga fördelar.
Här ger vi dig konkreta tips i 4 steg som hjälper dig att från grunden bygga en smartare analys som gör att du kan maximera värdet av dina datainsikter och uppnå önskade resultat.
1. Definiera dina mål och de frågor du vill besvara.
Innan du börjar gräva i din data är det avgörande att ha en tydlig strategi och tydligt definierade mål. Att definiera dina mål och de frågor du vill besvara är det första steget för en framgångsrik analys. Genom att förstå vad du försöker uppnå kan du fokusera din analys mer effektivt och därmed uppnå bästa möjliga resultat.
Frågor som ”Vad är syftet med analysen?” och ”Vilka insikter försöker vi få fram?” är viktiga att ställa för att rikta dina insatser och resurser på ett effektivt sätt. Genom tydligt definierade mål skapar du en klar riktning för din analys.
2. Gör din analys överskådlig och effektiv.
En bra analys är en överskådlig analys. För att åstadkomma en överskådlig analys behöver du använda dig av ett strukturerat tillvägagångssätt, som samtidigt säkerställer att du inte missar några viktiga insikter. Ett bra exempel på ett strukturerat angreppssätt är Top-Down-metoden:
I. Börja med ett övergripande perspektiv och identifiera huvudresultaten. Att få en överblick över dina data är avgörande för att förstå de stora trenderna och mönstren. Definiera de viktigaste KPI’erna och dimensionerna för ditt mål med analysen.
II. Expandera, filtrera och borra ner i data för att få en mer detaljerad förståelse. Efter att ha skapat en analys med huvudresultaten så vill man även se de underliggande orsakerna och mönstren. Genom att möjliggöra olika tids-, filtrerings- och dimensionsperspektiv kan du få en mer detaljerad förståelse för dina data och identifiera drivare och trender.
3. Berätta en historia med dina data!
Med stora datamängder blir storytelling ett effektivt sätt att kommunicera insikter. Strukturera din analys genom att dela med dig av orsaker, mönster och insikter bakom resultatet med hjälp av dimensioner och KPI’er.
Följ en sekventiell ordning och förbered dig genom att ställa relevanta följdfrågor som sannolikt kommer uppstå i samband med att analysen presenteras. Vilka dimensioner, KPI’er och tidshorisonter blir relevanta?
Besvara frågorna och ställ samma fråga för varje steg. När du presenterar din analys så börjar du med att förklara det övergripande resultatet och dissekerar sedan, steg för steg, analysen så att du besvarar eventuella följdfrågor och intressanta förekomster.
4. Avsluta med att dra slutsatser och rekommendationer baserat på din analys.
Avslutningsvis – att dra slutsatser och ge rekommendationer baserat på din analys är avgörande för att göra dina resultat meningsfulla och användbara.
Nyheter. Insikter. Omtanke.
Elvenite rankas som en av IT-branschens bästa arbetsplatser 2024
Elvenite rankas som en av IT-branschens Bästa Arbetsplatser 2024 Elvenite har utsetts till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser inom IT 2024, en prestigefylld utmärkelse från Great Place To Work®. Elvenite rankas på plats 15 av 25, vilket är en hyllning till vår...
När mjölken flödar stabilt, året om
När mjölken flödar stabilt, året omVisste du att mjölkproduktionen svänger kraftigt under året? Medan vi konsumenter köper mjölk i samma takt oavsett säsong, står mejerier som Valio inför stora utmaningar. Under sommaren flödar mjölken, men när vintern kommer minskar...
Så använder vi word embeddings och AI: från bordsplacering till dataanalys
Så använder vi word embeddings och AI: från bordsplacering till dataanalysAtt göra den perfekta bordsplaceringen är en utmaning vi alla kan relatera till, oavsett om det är en privat fest eller ett större företagsevent. Vågar jag sätta Anna bredvid Henrik eller kommer...