STOR TIDSBESPARING & MINSKAT SVINN MED AUTOMATISERAD ORDERINMATNING HOS SKÅNEMEJERIER
Skånemejeriers vision är att vara det mest hållbara mejeriet i Sverige. Och producerar man ca 200 000 ton (!) mejeriprodukter om året är det bra för planeten om allt som produceras till slut hamnar där det ska, i magen på glada kunder.
För att det ska ske krävs ett duktigt team som ser till att alla beställningar går dit de ska. Och snabbt ska det gå, mejeriprodukter är en färskvara med begränsad livslängd.
Ca 70% av beställningarna kommer in i via affärssystemet M3, men 30% av dem landar fortfarande i någons mejlkorg i form av ett excelark eller en PDF. Då måste personen i fråga släppa allt de håller på med, flytta datan ifrån mejlet och in där det hör hemma i M3. Detta arbete tar tid, är inte särskilt utvecklande och risken för att något skulle råka bli fel är alltid närvarande.
För att lösa problemet utvecklade vi tillsammans en automation i UI Path, ett verktyg som gör det möjligt att automatisera processer och rutiner. Roboten, som fått namnet Robin, flyttar helt själv informationen ifrån PDf:erna och excel-arken in i M3, utan att någon behöver veta att det ens har skett.

Idag sparar Robin ca 12 timmar i veckan åt Skånemejerier. Planen är att Robin inom kort helt själv ska kunna ta hand om alla beställningar som idag är manuella. Då snackar vi om så mycket som 1,5 heltidstjänst. Ganska mycket tid som i stället kan läggas på roligare och mer värdeskapande arbete.
Men, är inte personalen som idag sitter och gör det här jobbet oroliga för att det kommer en robot och gör deras jobb? Faktiskt inte.
Personalen tycker att det är bra. Nu kan de istället fokusera mer på en proaktiv dialog med sina motparter på kundsidan, vilket är bra för både kunden och kundens kund!
“Projektet har varit väldigt bra eftersom det inte har funnits några egentliga risker, vi satte en person på att dubbelkolla de beställningar som Robin lagt till en början, för att se så att det verkligen fungerade som det ska. Vi lägger in en kund i taget till Robin för att sakta men säkert jobba bort det manuella orderregistreringen helt. Så vi är jättenöjda!”
Rebecka Bergsjö, Customer Service Manager – Skånemejerier
Sammanfattning: Skånemejerier tog hjälp av Elvenite för att automatisera den manuella orderinmatningen med hjälp av en robot. Idag sparar roboten ca 12 timmar i veckan, med en potential på 1,5 heltidstjänst när allt inom kort är helt klart. Lösningen kan på sikt även minska svinnet då den mänskliga faktorn inte är lika stor.
Tusen tack Skånemejerier för ett gott samarbete, vi ser fram emot att fortsätta göra livsmedelsindustrin smartare tillsammans med er!
NYHETER. INSIKTER. KÄRLEK.
Elvenite utses till Sveriges bästa arbetsplats
Vi är Sveriges bästa arbetsplats! När Great Place To Work rankar Sveriges bästa arbetsplatser är vi vinnare i kategorin medelstora organisationer med 50-249 anställda. Great Place To Work genomför årligen världens största medarbetarundersökning.
Butikslösningen som gör det enklare för butikspersonal att lägga sin order
Att lägga en förhandsorder innebär att personalen i en livsmedelsbutik beställer varor i förväg för att säkerställa tillgången av varor som beräknas säljas under en specifik period. För att förenkla och förbättra den här beställningsprocessen har vi utvecklat en lösning i ett verktyg som vi kallar CVRS – Coop Värmland Retail System.
Lantmännen & Elvenite inleder forskningsprojekt för att behandla fröer med AI
Lantmännen BioAgri har tillsammans med tech-partnerbolaget Elvenite fått forskningsanslag beviljat för att använda Machine Learning för att effektivisera fröanalysprocessen inför ThermoSeed-behandling. Analysen, som för närvarande tar ett par veckor att slutföra, består av att provbehandla utsäde med ThermoSeed och utvärdera utsädets skjutkraft och bekämpningseffekt för att fastställa den optimala behandlingen.