DET HÄR SKA FÖRETAG INOM LIVSMEDELSINDUSTRIN TÄNKA PÅ

NÄR DE VÄLJER BI-PLATTFORM

Att ha tillgång till korrekt och handlingsbar data är avgörande för företag inom livsmedels- och dryckesindustrin i dagens snabba affärsvärld. Ett bra BI-verktyg kan ge företag den data de behöver för att fatta välgrundade beslut och ligga före konkurrenterna. Men med så många affärsinsiktsverktyg tillgängliga kan det vara svårt att veta vilket som passar bäst för dig. I den här artikeln kommer vi att utforska några av de nyckelfaktorer du bör tänka på när de väljer rätt verktyg för affärsinsikt.

Dataintegration

För att skapa kvalitativa insikter och behöver vi ofta kombinera data från olika källor som ERP-system, kunddemografi, extern försäljningsdata, och produktionsdata. Det är därför viktigt att skapa en plattform där det finns en tydlig struktur för hur du på ett smidigt sätt kan integrera olika datakällor i verktyget och ge en helhetssyn på din verksamhet.

Rapportering och visualisering

Alla på företaget har olika behov och behöver se olika saker. Därför är det viktigt att kunna skapa interaktiva dashboards som talar till rätt mottagare. Då kan alla ta enkelt ta till sig rätt information och agera på den. Leta efter ett verktyg som erbjuder en mängd olika visualiseringsalternativ, så som KPI-uppföljning, interaktiva grafer samt har ett brett spektrum av sätt att visualisera data för att förstärka budskapet i en rapport. Det är också viktigt att verktyget utvecklas kontinuerligt, så att du i framtiden kan få svar på dina frågor via exempelvis AI och andra smarta funktioner.

Skalbarhet

I takt med att ditt företag växer, ökar också mängden data du behöver analysera. Det är viktigt att välja ett verktyg som kan skalas i takt med er utveckling, för att säkerställa att verktyget kan fortsätta möta dina behov.

Mobilitet och tillgänglighet

Distansarbete har blivit vanligare och kommer att fortsätta att vara en viktig aspekt för företag framöver. Leta efter ett verktyg som kan nås var som helst, har en bra användarupplevelse för mobila enheter och som möjliggör fjärrsamarbete mellan teammedlemmar.

Kostnad

BI-verktyg kan vara kostsamma och du bör ta hänsyn till den totala ägandekostnaden när du väljer ett nytt verktyg. Kostnaden inkluderar inte bara det ursprungliga köpet eller prenumerationskostnaden utan även löpande kostnader som underhåll, uppdateringar och utbildning.

Automation

Att låta din BI-plattform hjälpa dig i vardagen genom att notifiera dig på avvikelser och samtidigt automatiskt skapa actions i organisationen är ett enkelt sätt att bli en mer datadriven organisation och samtidigt effektivisera ditt arbete.

Sammanfattning

Att välja rätt affärsinsiktsverktyg för ett företag inom livsmedels- och dryckesbranschen kräver noggrant övervägande av företagets specifika behov och mål. Du bör leta efter ett verktyg som kan integreras med flera datakällor, erbjuder en mängd olika visualiseringsalternativ, är skalbart, tillgängligt, kostnadseffektivt och är redo för framtiden. Genom att överväga dessa faktorer kan du välja ett verktyg som ger dig den information du behöver för att fatta välgrundade beslut och förbli konkurrenskraftig i branschen.

Några av plattformarna och verktygen vi använder idag är Qlik Sense, Qlikview, Infor Birst, M3 Analytics, Azure Synapse, PowerBI och Microsoft SQL server.

Hör av dig om du vill ha fler tips och hjälp med att välja rätt BI-plattform! 👋

NYHETER. INSIKTER. KÄRLEK.

ERP-molnlyft på 15 veckor och minskade driftkostnader med 10 procent

Sedan 2018 har Insula en affärssystemslösning från Infor, M3 Food & Beverage, som har förkonfigurerade inställningar anpassade till livsmedelsindustrin. Insula har nu tillsammans med Elvenite lyft affärssystemet till Infor Cloud Suite, som bygger på en molnlösning för flera hyresgäster.

läs mer
Machine learning inom livsmedelsindustrin: En game changer för långsiktiga försäljningsprognoser

Machine learning inom livsmedelsindustrin: En game changer för långsiktiga försäljningsprognoser

Tänk att kunna se in i framtiden. Att veta hur mycket av din vara som kommer säljas så att du inte behöver baka mer säg, bröd, än nödvändigt. Sen några år tillbaka fokuserar vi mycket på Machine Learning. Vi har lagt många timmar på att prata med våra kunder för att förstå hur livsmedelsbranschen kan dra nytta av denna fantastiska teknik. Vad har vi kommit fram till? Jo, att en av de absolut vanligaste utmaningarna, problemet att kunna förutspå något över tid, faktiskt går att lösa med hjälp av just Machine Learning.

läs mer
Data science inom livsmedelsindustrin – så börjar du.

Data science inom livsmedelsindustrin – så börjar du.

Data Science har potential att revolutionera livsmedelsindustrin. Genom att fatta datadrivna beslut kan man öka intäkterna och förbättra såväl effektiviteten som kundupplevelsen. I den här artikeln går vi, steg för steg, igenom hur organisationer inom livsmedelsindustrin kan komma igång och börja använda sig av data science. Det här bör man tänka på när man ger sig ut på denna resa.

läs mer

VI GÖR LIVSMEDELSINDUSTRIN SMARTARE.

Elvenite Logo