VISUALISERING AV AFFÄRSDATA MINSKAR SVINN OCH ÖKAR ENGAGEMANGET HOS BAKEHUSET

Sedan de implementerade QlikView har livet blivit enklare för Norges största Bageri, Bakehuset. Produktionsplaneringen och val av både leverantörer och råvaror förenklats. Lagersaldot är alltid aktuellt och bagarna uppdaterade.
Men så har det inte alltid varit.

Utmaning att ha färskt bröd varje dag

När hungriga norska skolungdomar river locket av ”matepakken” trillar det oftast ut fyra skivor kneipp med goudaost och skinka. Så har det varit sedan 1935, då ”Oslofrokosten” började serveras till alla skolbarn i huvudstaden.

Faktum är att norrmännen äter mest bröd per capita i Europa. Bröd är en viktig del av Norges matkultur och det duger inte med gårdagens limpa. Därför är det kanske inte så konstigt att Norges största bageri, Bakehuset, lovar sina kunder ”Färskt bröd varje dag till din lokala butik”.

Något som är lättare sagt än gjort i ett land vars vägnät präglas av färjetrafik, serpentinvägar och vidsträckta fjordar.

Men Bakehusets lastbilar tuffar på. Från företagets elva lokala bagerier gör de dagligen 1850 leveranser och kör sammanlagt ett halvt varv runt jorden.

Smarta appar hjälper Bakehuset att fatta datadrivna beslut

Elvenite hjälpte Bakehuset att samla verksamhetsdata i ett datavaruhus och att implementera och integrera Qlikview med Infor M3.

Informationsprocessen är nu automatiserad. Det har resulterat i att visualisering och rapporter enkelt delas med användare via webbgränssnitt eller lokala klienter.

Medarbetarna har nu via appar en större förståelse för affären och deltar aktivt i utvecklingen av företagets produktion.

Bröd från Bakehuset

Tydliga lagersaldon för produkter och råvaror på alla anläggningar

Efter en tids inlärning och intrimning kunde bagarna tydligt se hur det var ställt med sin egen och de andra bageriernas produktion. Hur mycket bröd som sålts och bakats. Hur mycket råvaror vi har i lager. Planerade leveranser. Lagersaldon av produkter och råvaror på alla anläggningar. Och mycket mera, berättar Hege Solheim, ekonomichef på Bakehuset.

Bagarna fick i uppgift att sänka sin överproduktion med hjälp av det nya verktyget. Både lokalt och för att hitta synergier med de andra produktionsanläggningarna.

Bakehusets Qlikappar

De första Qlikapparna som sattes i drift hos Bakehuset hanterar försäljning, produktion, lager, anläggningar och order.

Med hjälp av visualiserad affärsdata har Bakehuset minskat sin överproduktion med 33%

Läs också:

Butikslösningen som gör det enklare för butikspersonal att lägga sin order

Att lägga en förhandsorder innebär att personalen i en livsmedelsbutik beställer varor i förväg för att säkerställa tillgången av varor som beräknas säljas under en specifik period. För att förenkla och förbättra den här beställningsprocessen har vi utvecklat en lösning i ett verktyg som vi kallar CVRS – Coop Värmland Retail System.

BI carveout – en digital flytt

När bolag säljer av delar av sin verksamhet som startas upp i egen ny regi så innebär det inte bara att verksamheten gör en fysisk flytt. Verksamheten behöver också flytta digitalt – och det låter säkert enklare än det faktiskt är i praktiken.

Så tar du reda på hur din produkt säljs i matvarubutiken

Som livsmedelsproducent har du bra koll på hur mycket av dina varor som säljs i detaljhandeln. Men data om HUR dina produkter säljs är ofta bristfällig.

Norgesmøllene AS, en del av Cernova, flyttar till molnet med hjälp av Elvenite och Infor

Ägaren av Norges största mjölkoncern flyttar fram positionerna inom Industri 4.0 med Infor CloudSuite Food & Beverage.Oslo, Norge - 10 maj 2021 - Elvenite, livsmedelsindustrins digitaliseringsspecialister och allianspartner Infor, meddelade idag att Norgesmøllene...

Agil projektledning – från beslut till fyra nya butiker på 14 veckor.

Det låter nästan omöjligt när man tänker på det, att man skulle kunna gå från att fatta ett beslut till att ha öppnat 4 helt nya butiker, på bara 14 veckor... Men det är fullt möjligt, vi har gjort det. I höstas projektledde Elvenite ett omställningsprojekt för Coop...

New Digital Assistant Saves Store Staff Several Seconds. Each Minute!

When Gullan Andersson, Store Manager at Coop Koppom opens up her grocery store at the beginning of every day, the first thing she grabs is a hot cup of coffee. The second thing is a small digital assistant. The digital assistant is one of the most important tools for...

Så utvecklar Kavli sin verksamhet med automatisk effektivitetsmätning

KUNDCASE KUND: KavliHösten 2016 genomförde Kavli en intern analys av koncernens alla fabriker. Fokus var på att identifiera förbättringspotentialer i leverantörskedjan. Resultatet blev en rapport som dokumenterade 54 olika förbättringsprojekt. För att synliggöra...

3PL, Tredjepartslager – ett genidrag

Förr hade alla grossister ett eget lager och egna lagermedarbetare.  Kunden ringde in sin order till en säljare som skickade den vidare till en printer på lagret.  Beställningar plockades en i taget och ställdes på företagets egen lastbil, som ofta såg ut som den...

Varför hål i hyllan uppstår och hur du minimerar dem med smart lagerstyrning

När Coop Värmlands citybutik stänger för dagen behöver ingen anställd grubbla över ifall det kommer finnas tillräckligt med lättmjölk i butiken kommande dag. Tack vare duktiga medarbetare och ett system för smart lagerstyrning. HUR MYCKET KOSTAR HÅL I HYLLAN? ”Hål i...

Så ökade Elkem precisionen i sin rapportering med hjälp av Actual Cost

Förr matade medarbetare in data i Excel manuellt för att räkna ut hur mycket varje batch kisel kostade att tillverka. Det var ett digert arbete, men helt nödvändigt för att företaget skulle veta vad de behövde ta betalt för sina produkter för att vara lönsamma. Idag...