Visualisering av affärsdata minskar svinn och ökar engagemanget hos Bakehuset
Sedan de implementerade QlikView har livet blivit enklare för Norges största Bageri, Bakehuset. Produktionsplaneringen och val av både leverantörer och råvaror förenklats. Lagersaldot är alltid aktuellt och bagarna uppdaterade.
Men så har det inte alltid varit.
Utmaning att ha färskt bröd varje dag
När hungriga norska skolungdomar river locket av ”matepakken” trillar det oftast ut fyra skivor kneipp med goudaost och skinka. Så har det varit sedan 1935, då ”Oslofrokosten” började serveras till alla skolbarn i huvudstaden.
Faktum är att norrmännen äter mest bröd per capita i Europa. Bröd är en viktig del av Norges matkultur och det duger inte med gårdagens limpa. Därför är det kanske inte så konstigt att Norges största bageri, Bakehuset, lovar sina kunder ”Färskt bröd varje dag till din lokala butik”.
Något som är lättare sagt än gjort i ett land vars vägnät präglas av färjetrafik, serpentinvägar och vidsträckta fjordar.
Men Bakehusets lastbilar tuffar på. Från företagets elva lokala bagerier gör de dagligen 1850 leveranser och kör sammanlagt ett halvt varv runt jorden.
Smarta appar hjälper Bakehuset att fatta datadrivna beslut
Elvenite hjälpte Bakehuset att samla verksamhetsdata i ett datavaruhus och att implementera och integrera Qlikview med Infor M3.
Informationsprocessen är nu automatiserad. Det har resulterat i att visualisering och rapporter enkelt delas med användare via webbgränssnitt eller lokala klienter.
Medarbetarna har nu via appar en större förståelse för affären och deltar aktivt i utvecklingen av företagets produktion.
Tydliga lagersaldon för produkter och råvaror på alla anläggningar
Efter en tids inlärning och intrimning kunde bagarna tydligt se hur det var ställt med sin egen och de andra bageriernas produktion. Hur mycket bröd som sålts och bakats. Hur mycket råvaror vi har i lager. Planerade leveranser. Lagersaldon av produkter och råvaror på alla anläggningar. Och mycket mera, berättar Hege Solheim, ekonomichef på Bakehuset.
Bagarna fick i uppgift att sänka sin överproduktion med hjälp av det nya verktyget. Både lokalt och för att hitta synergier med de andra produktionsanläggningarna.
Bakehusets Qlikappar
De första Qlikapparna som sattes i drift hos Bakehuset hanterar försäljning, produktion, lager, anläggningar och order.
Med hjälp av visualiserad affärsdata har Bakehuset minskat sin överproduktion med 33%